09-20 (09-18) SE AVVIKENDE TIDER
menu

Rosa Sløyfe produkter på Magasinet

I oktober får Magasinet besøk av Brystkreftforeningen i Buskerud som har stand her følgende dager:

Onsdag 3.oktober til og med lørdag 6.oktober

Onsdag 10.oktober til og med lørdag 13.oktober

De er på plass alle dager fra kl.12.00 til 18.00.

Rosa sløyfe-aksjonen

Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober. Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft og å gi støtte til brystkreftforskning og andre brystkreftprosjekter.

Her er historien bak årets Rosa Sløyfe:

Designer og tidligere freestylekjører Kari Traa er den offisielle pin-designeren for Rosa sløyfe-aksjonen 2018.

– Jeg har, som de aller fleste, et forhold til kreftsaken fordi familie og venner er rammet av sykdommen. Derfor er det viktig for meg å gjøre det jeg kan for å støtte opp om brystkreftsaken, sier Traa.

Hjerte for saken

For femte året på rad lanserer Rosa sløyfe-aksjonen i Norge en egen designpin. Kari Traa overtar stafettpinnen fra fjorårets designer – kunstner, komponist og musiker Magne Furuholmen.

– Tanken bak pinen var at den skulle se litt gammeldags ut, som en gammel brosje som bestemoren din kanskje bar da hun pyntet seg. Men det viktigste for meg var å implementere et hjerte i sløyfen, sier hun.

– Symbolikken mellom brystkreft og hjertet synes jeg er sterkt. Bak brystet, bak sykdommen ligger hjertet. Og hjertet er kvinnens kjerne. Det banker for overlevelse. Å bære en Rosa sløyfe i oktober viser at man bryr seg, men å bære en hjerteformet sløyfe viser at man bryr seg med kjærlighet og varme.

Lakket med neglelakk

Da Traa skulle lage pinen dro hun til den lokale blikkenslageren på Voss.

– Jeg fikk med meg en aluminiumsplate som jeg klipte i strimler og formet som et hjerte. Så lakket jeg sløyfen med neglelakk i den fineste rosafargen jeg vet om.

Rosa sløyfes aksjonsleder, Marit Sophie Egge, er veldig glad for at Traa stiller opp for saken.

–Vi er stolte av at Kari Traa har designet en pin som skiller seg ut fra de foregående. Tanken bak sløyfen viser hennes genuine engasjement for saken. Traa er en folkekjær, energisk og sterk dame som vi tror vil nå ut til mange, sier Egge.

Designpinen vil bli solgt hos Lindex, Mester Grønn, Vitus Apotek, Kid Interiør og Kreftforeningens nettbutikk gjennom hele oktober.

Inntektene går til brystkreftforskning og andre brystkreftprosjekter.

– Det er utrolig givende å få være med å samle inn penger til forskning som kanskje gjør at vi finner den magiske kuren som overvinner kreften. Man vet aldri, sier Traa.

RosaSloyfe_201823259
DSCF2283 (002)
DSCF2087 (002)